Til Daglig Andagt
29. Jan: En Sult Og Tørst Efter Retfærdighed

Gennem Jesu Blod Er Jeg Retfærdiggjort, Gjort Retfærdig,
Ligesom Om Jeg Aldrig Havde Syndet.
Af Derek Prince

Ordet retfærdiggørelse er et ret trættende teologisk udtryk, hvis sande betydning ofte er sløret. Vi vil først se på ordet, derefter vil jeg forsøge at forklare dets betydning. Romernes centrale tema er retfærdighed. Mange århundreder før havde Job stillet spørgsmålet:

"Hvordan kan mennesket så være retfærdigt over for Gud?" (Job 25:4).

Romerbrevet præsenterer Guds svar. Hvis vi er interesserede i retfærdighed, vil vi være interesserede i romerne. Jesus sagde:

"Salige er de, der hungrer og tørster efter retfærdighed, for de skal mættes" (Matt 5:6).

Vi kan hungre og tørste efter helbredelse eller velstand uden at blive velsignet. Men når vi bliver sultne og tørstige efter retfærdighed, så vil vi blive velsignet.

"Meget mere da, efter at vi nu er blevet retfærdiggjorte ved hans blod,
skal vi blive frelst fra hans vrede." (Romerne 5:9).

Bemærk, at vi er blevet retfærdiggjort ved hans blod. På både det hebraiske og det græske sprog er der ét ord, der er oversat til enten "retskaffen" eller "retfærdig". På hebraisk er ordet tsadaq, og på græsk er det dikaioo. Men uanset hvordan det oversættes, er det det samme ord. På engelsk har vi en tendens til kun at henvise til med hensyn til lovlighed og lov, men retfærdighed med hensyn til karakter og adfærd. Der er ingen sådan opdeling i Bibelens sprog. "At være blevet retfærdiggjort ved hans blod" betyder det samme som "at være blevet retfærdiggjort ved hans blod."

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod. Jeg proklamere, mit ønske om at hungre og tørste efter retfærdighed og retfærdiggørelse ved hans blod. Gennem Jesu blod er jeg retfærdiggjort, gjort retfærdig, ligesom om jeg aldrig havde syndet. Amen.


30 Jan: